Check this Blog and share .... Our Team Public Service...
Issue 1
لو عايزين ننهض ببلدنا نفكر بره الصندوق شوية
المياه :
اعطاء كل القرى السياحية التي تطل على البحر مباشرة فرصة لمدة 6 اشهر لبناء وحدات تحلية ميه كاملة تحقق الاكتفاء الذاتي الكامل مع هامش للتعبئة و البيع للمدن المجاورة و الفنادق التي لاتطل على بحر
القيمة من المشروع :
1- القرى هاتكسب الميه و الاكتفاء الذاتي + هامش الربح من البيع
2- التنافسية هتقلل سعر البيع في كافة الجمهورية
3- هنققلل استهلاك المياه الجوفية و نستغلها للزراعة
4- هتقلل ملايين الجنيهات من الانفاق على النقل و التخزين- تخيل مصنع سيوة في الواحات و بينقل الغردقة –
5- طبعا الزحمة هتقل
6- فرص عمل كبيرة في كل محطه و قرية
7- جودة مياه عالية - لان القرية محتاجة تحافظ على النجوم السياحية –
8- معروف ان تكنولوجيا تحلية الميه غالية بس ده لان العرض و الطلب قليل – انما بزيادة الطلب التكنولوجيا هترخص
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الكهرباء :
ممكن نعمل تصميم لسلالم مترو الانفاق الي سلم "على سوست او حاجة شبه كده " مع كل حركة عليه ينتج طاقة كهربائيه ولو جزء من ملي من امبير ... ويبقى ده مشروع خريجين كلية هندسة القاهرة و عين شمس لعام 12-13
و كل مجموعة طلبة عليها سلم واحد بس ...و التقييم بتاع المشروع يبقى على كم الطاقة المنتجة ؟
القيمة من المشروع :
1. وفرنا استهلاك اضاءة مترو الانفاق
2. ا انتجنا كهرباء لانارة الشارع الي فيه المحطة
3. دربنا الطلبة عملي بدل المشاريع الفي مكتبة الجامعة
4. حسسنا 1000 طالب انهم فعلا و هما لسه طلبة انهم ساهموا في حاجة في البلد و اسمهم عليها
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
السولار : (برضه هانضغط على شباب هندسة )
ممكن مشروع خريجين كلية هندسة لعام 12- 13في الاقاليم ان كل مجموعة تاخد اتوبيس واحد بس تحوله لاتوبيس يعمل بالطاقة البديلة... و ميزانية المشروع من لغي دعم البنزين ال 95 ... تخيل انخفاض استهلاك السولار الي 40% ( الاستهلاك الليلي في حالة عدم الشحن )
و كل مجموعة طلبة عليها اتوبيس واحد بس ...و التقييم بتاع المشروع يبقى على كم الطاقة المنتجة + كم التوفيير في السولار ؟
القيمة من المشروع :
1. وفرنا 60% من السولار المستهلك في النقل العام
2. 60% من فلوس دعم السولار < الحكومة قالت ان ده لوحده يتعدى ال40 مليار جنيه >
3. انتجنا كهرباء من مصدر "محب للبيئة "
4. حسسنا 1000 طالب من الاقاليم ان ليهم لازمة بدل احساس ان القاهرة هي الحل و انهم فعلا و هما لسه طلبة انهم ساهموا في حاجة في البلد و اسمهم عليها
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
كهرباء و موصلات و سولار و استهلاك موارد :
بما ان الموظف الحكومي لا يعمل الا 27 دقيقة في اليوم ( حسب احصائيات الحكومة ) القديمة و الجديدة
نجعل اسبوع العمل في الحكومة فقط 4 ايام في الاسبوع بنفس المرتب
+ يوم من ال4 يكون بس للتدريب المهني
على ان تكون الاجازة اليوم التالت متغير
و الجزء المشترك هو يوم الجمعة
و الحكومة تشتغل بنظام الورادي المستمرة
القيمة من المشروع :
نجعل اسبوع العمل في الحكومة فقط 4 ايام في الاسبوع بنفس المرتب
+ يوم من ال4 يكون بس للتدريب المهني
على ان تكون الاجازة اليوم التالت متغير
و الجزء المشترك هو يوم الجمعة
و الحكومة تشتغل بنظام الورادي المستمرة
القيمة من المشروع :
1- يوم من دعم الموصلات العامة
2- يوم من استهلاك الكهرباء في الحكومة
3- التكدس في الموصلات 50% يوميا
4- التاخير المستمر داخل الهيئات الحكومية للاوراق الرسمية ( تخيل سرعة الاداء المتوقعة لان كل موظف عارف ان الي هيستلم منه الوردية هيشبشبلوا لو اتاخر في تخليص ورقة
5- راحة المواطن في الوصول لوظيفته و قضاء وقت اكبر من الراحة
6- تدريب الافراد اسبوعيا لمدة 6 ساعات هيحسسه ان ليه قيمة و يبدأ في التفكير ان ينمو بالمكان او يتركه و يلتحق بالقطاع الخاص او يفتح مشروع فتكون الحكومة مصنع للكوادر العاملة مش جراج للكسالى
7- تقليل استهلاك مهول للاتوبيسات ( الاتوبيس اساسا مصمم ل 60 شخص ) بيتحمل 150 فبيبوظ اسرع و هكذا
المهم الافكار كتير و الله بس المهم التنفيذ و يكون المسئولين نفسهم مستعدين يقعودا معانا "بره الصندوق "
Walaa Maher
No comments:
Post a Comment